- Het Amsterdamse ondertitelingsbedrijf Amberscript ziet een gouden toekomst in op artificial intelligence gebaseerde ondertiteling.
- Het bedrijf zet AI in om in te spelen op de toenemende vraag naar ondertiteling, mede door de groei van video, maar ook door wet- en regelgeving.
- Overheidsinstanties en universiteiten moeten hun video’s ondertitelen. Vanaf 2025 komen daar bedrijven met een omzet van meer dan 2 miljoen euro per jaar bij.
- Lees ook: Copywriters, journalisten en marketeers vrezen ChatGPT: experts geven 3 redenen waarom dit niet terecht is
Het Amsterdamse transcriptie- en ondertitelingsbureau Amberscript ziet een groeimarkt in de ondertiteling van video’s. Het bedrijf kondigde woensdag aan twee overnames te doen waarmee Amberscript in Nederland en Duitsland marktleider wordt.
De Amsterdammers lijven uitgetypt.nl en abtipper.de in. Hoeveel geld er gemoeid gaat bij de transactie, maakt Amberscript niet bekend.
Amberscript zet software op basis van kunstmatige intelligentie in om gesproken tekst om te zetten in transcripties en ondertitelingen. Het werkt hiervoor actief aan een eigen AI-model, dat het nu ook zal gaan inzetten voor de twee overgenomen partijen.
Hiermee kan Amberscript naar eigen zeggen optimaal inspelen op de toenemende vraag naar kwalitatief hoogwaardige ondertiteling.
Het grote voordeel van de AI-software die Amberscript gebruikt, zou de tijdswinst en daarmee gepaard gaande kostenbesparing zijn. Ook zou het de drempel voor het overstappen ondertiteling van hogere kwaliteit flink verlagen.
De ondertitelingsmarkt is onderhevig aan de nodige veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving. Zo moeten Nederlandse overheidsinstanties en universiteiten al hun videomateriaal ondertitelen, op basis van regelgeving rond toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Vanaf 2025 moeten ondernemingen met een omzet van meer dan 2 miljoen euro per jaar dat ook.